Metoda Tuputan
TUPUTAN to nowatorska metoda, której zasadniczym celem jest precyzyjna nauka tańca oraz możliwość prowadzenia różnorodnych zabaw ruchowych z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także z dziećmi niepełnosprawnymi.
Do prowadzenia zajęć metodą TUPUTANA wykorzystuje się dywan edukacyjny o wymiarach 4x4m, z odpowiednio wyznaczonymi liniami, które ułatwiają precyzję ruchów (tzw. „nawigacji” tańca).
Sekret dywanu tkwi w jego prostocie i minimalizmie. Są na nim wyrysowane linie proste w czterech kolorach – czerwonym, żółtym, niebieskim i zielonym. Dzięki temu dziecko nie staje się przytłoczone mnogością bodźców i może skupić się na zadaniach wyznaczonych przez nauczyciela. Dzieci poruszają się wzdłuż linii do konkretnych punktów i tą metodą zapamiętują układy taneczne i choreografię. Muzyka wyznacza rytm i tempo a dywan konkretne ruchy i kroki. Podczas zabaw i nauki metodą TUPUTANA dzieci doskonalą precyzję ruchów oraz rozwijają wyobraźnię ruchową i koordynację wzrokowo-słuchową.
Funkcjonalność dywanu jest bardzo szeroka. Można go wykorzystać także do edukacji matematycznej, gdy podczas wspólnych zabaw dzieci rozpoznają i nazywają figury geometryczne, przeliczają w zakresie 1-6 (lub większym) oraz nazywają i utrwalają podstawowe kolory (żółty, zielony, niebieski, czerwony). Dzięki przejrzystej strukturze dywanu dzieci rozumieją i prawidłowo wykonują polecenia, ponieważ mogą odnieść się do konkretnych punktów w przestrzeni przed nimi.
Co więcej we wszystkich rodzajach zabaw dzieci przestrzegają reguł bezpiecznej zabawy a także mogą być uczone wielu przydatnych umiejętności zwiększających ich bezpieczeństwo – przechodzenie przez pasy, poruszanie się po ulicy, itp.
Autorka metody TUPUTANA – Mariola Stryja (pedagog, nauczyciel rytmiki, autorka piosenek, zabaw integracyjnych oraz bajek muzycznych dla dzieci) – opracowała ją na podstawie doświadczeń zdobytych podczas wieloletniej pracy z dziećmi.